Бгакті йога
«Бгакті» з санскриту перекладається як «любов і відданість», «йога» — «єднання з Богом». Таким чином, бгакті-йога – це єднання з Богом в любові і відданості.
Бгакті-йога — це вища система всіх видів йоги. Решта систем призначені для того, щоб привести практикуючого до бгакті-йоги. Знання, яке досягається за допомогою ґьяна-йоги, управління життєвим повітрям і медитація, якому людина навчається в системі аштанґа-йоги, є лише попередніми умовами для розвитку взаємин любові з Верховним Господом.
У практиці бгакті-йоги налічується 64 види діяльності, яка допомагає людині одночасно посилювати хороші якості і позбавлятися від небажаних. З цих шістдесяти чотирьох видів найважливішими вважаються п’ять:
1. Повторювати святе ім’я Господа
У своїй “Шикшаштаці” Шрі Чайтанья Махапрабгу говорить (вірш 2): “О мій Господь, лише Твоє Святе ім’я здатне дарувати всі благословіння живим істотам, і тому у Тебе сотні і мільйони трансцендентних імен, таких як Крішна і Ґовінда. У ці духовні імена ти вкладаєш всі Свої трансцендентні енергії. Для повторення Твоїх імен не існує строгих і важких у виконанні правил. О мій Господь, по Своїй доброті Ти дав нам можливість легко наблизитися до Тебе за допомогою Твоїх Святих імен, але я настільки невдаха, що вони не привертають мене”.
І далі Шрі Чайтанья Махапрабгу відкриває нам секрет справжнього повторення Святого імені (вірш 3):
“Слід повторювати Святе ім’я в смиренному стані розуму, вважаючи себе нижче трави на дорозі. Потрібно стати більш терплячим, ніж дерево, звільнитися від гордині і бути готовим завжди надавати повагу іншим. В такому стані розуму можна постійно повторювати святе ім’я Бога”.
2. Поклонятися Божеству
Мається на увазі не просто кланятися, а саме служити в храмі, прибирати храм, готувати для Божества, прикрашати вівтар, охороняти храм і, зрозуміло, служити Божествам безпосередньо.
3. Слухати Шрімад Бгаґаватам
Слухати це Святе Писання слід у викладі духовно піднесеного вайшнава. Не можна слухати Писання із уст пересічної людини. Кажуть, що молоко, якого торкнулася змія, стає отруйним. Подібним же чином, слова людей, прив’язаних до різних пороків, не приносять ніякої духовної користі, навіть якщо вони цитують Писання.
4. Спілкуватися з іншими вайшнавами
Існує шість принципів любовних відносин між вайшнавами. Вайшнави пригощають інших прасадом (освяченою їжею) і з радістю приймають її з рук інших вайшнавів; вайшнави дарують подарунки і ніколи не відмовляються від дарів інших вайшнавів; і останні два принципи – вайшнави довіряють іншим вайшнавам свої потаємні думки і сумніви і, в свою чергу, уважно вислуховують інших вайшнавів.
5. Жити в Матхурі або іншому святому місці, пов’язаним з лілами (діяннями, розвагами) Господа (або поклонятися Туласі Деві)
Святе місце називається дгама, обителлю Господа. Відповідно до філософії вайшнавів, дгама не відрізняється від вічної духовної планети Господа в духовному небі за межами матеріального світу. У Господа є дві особливі енергії, різні за характером – бгу і нила. З енергії бгу виткана Земля, з усіма її родовищами корисних копалин, морями, ріками і горами. Свята дгама, хоч на перший погляд і виглядає як звичайна земля з травою, деревами та камінням, зіткана з нила, духовної енергії. При цьому на святу дгаму не можна дивитися, як на звичайне місто чи селище. У ній все пронизане вічною духовною енергією, і Господь вічно перебуває там, наповнюючи дгаму особливим нектаром, який може відчути навіть необізнана, випадково приїхавша туди людина. Святі дгами досі доступні всім, і будь-яка людина, знайшовши милість Господа і вайшнавів, може вступити в цей дивовижний світ.
Поклоніння Туласі Деві
Добре мати можливість піклуватися і поклонятися вдома священній рослині Туласі. Краще поклонятися живому деревцю, але якщо це неможливо, можна поклонятися зображенню (фотографії) рослини Туласі. Туласі Деві – улюблена рослина Крішни. Йдеться про те, що Крішна не приймає ніякі підношення, якщо в них немає Туласі. Листя Туласі можна класти в кожне підношення, а також на лотосні стопи Господа. Листя Туласі не можна пропонувати лотосним стопам гуру і навіть Шріматі Радгарані, або класти в підношення гуру. Однак їх можна класти в руки Шріматі Радгарані.
Все життя і всі правила, яким слідує вайшнав, зводяться лише до двох найголовніших принципів духовного існування:
Завжди пам’ятати про Бога і ніколи не забувати про Нього.
Завдяки правильному застосуванню цих правил людина розвиває благосні якості і позбавляється від поганих. Одночасно з цим, людина позбавляється також від п’яти видів страждань. У санскритських писаннях вони називаються клеші (причина страждань). Вони обумовлюють наш правильний або неправильний вибір, прагнення до праведності або безбожництва, що тягне за собою відповідно благочестиві або гріховні вчинки, в результаті яких ми насолоджуємося або страждаємо.
Клеші діляться на п’ять категорій:
– невігластво (авід’я) проявляється в тому, що ми помилково приймаємо минуще за вічне, страждання – за блаженство, скверну – за чистоту, а наше удавання – за нашу справжню природу;
– помилкове самосприйняття (асміта) – світогляд, викликаний ототожненням себе з матеріальним тілом, мислення категоріями “мені” і “моє”, сприйняття реальності на рівні грубих почуттів;
– прив’язаність (рага) – прагнення до матеріального щастя і матеріальним надбанням;
– ненависть (двеша) – спроби всіма правдами і неправдами уникнути неприємних ситуацій і страждань, а також всього того, що є їх причиною;
– нездоровий потяг, тяга (абхінівеша) – неусвідомлене прагнення до насолоди, згубні звички або пристрасті (самскари), що збереглися з минулих життів. Сюди ж входить глибока прихильність до матеріального тіла і страх смерті.